Cursus aanbod


De fysieke vormen van yoga zoals die bij Yoga Waterland worden aangeboden, hebben als belangrijkste uitgangspunt bewustwording; een goed ontwikkeld lichaamsbewustzijn vormt de basis voor innerlijke groei. Bij alle yoga cursussen zijn aandacht, adem en asana's (yoga houdingen) de belangrijkste elementen en wordt er geoefend vanuit een respectvolle en niet prestatiegerichte houding.

(HATHA) YOGA: De klassieke vorm van yoga waarin een evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal staat. In een hatha yogales wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. Er wordt geoefend vanuit een naar binnen gerichte aandacht, waarbij een goede ademhaling de basis vormt. Door deze rustige, meditatieve houding is er ruimte om waar te nemen en te ontspannen in wat zich van binnen voordoet. Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd, wat zorgt voor een innerlijk draagvermogen en meer vitaliteit.

PILATES: Het principe van pilates is de training van zowel lichaam als geest voor het zich eigen maken van de juiste lichaamshouding. Het doel is het lichaam in zijn natuurlijke houding terug te brengen, waarbij vergeleken met Hatha yoga, de oefeningen intensiever zijn. Het lichaam wordt dus heel bewust getraind vanuit de geest. Controle is hierbij het sleutelwoord. Juiste ademhaling en goede balans tussen kracht en souplesse is de basis. De pilatesoefeningen versterken en verlengen de spieren waardoor je strakker in je vel komt te zitten.

ZWANGERSCHAPSYOGA: Yoga gaat uit van verbondenheid tussen lichaam en geest. Tijdens de zwangerschap verandert er veel in je lichaam en geest. Je houding zal veranderen door toenemend gewicht. Dit kan een extra belasting geven aan je spierbanden en gewrichten. Volgens de yogavisie maakt een zwangere vrouw met yoga-oefeningen niet alleen haar spieren soepel en sterk, maar komt ook in contact met haar innerlijke kracht. Door een juiste ademhaling leer je beter met de pijn om te gaan. Een goede voorbereiding bevalt beter.